Marknadskommunikativt projekt mot nya marknader, målgrupper och medier

Kursen innehåller det avslutande designprojektet på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation, där studenterna förväntas göra motiverade designbeslut baserade på research och kunskaper från tidigare kurser. En grupp av 4–6 studenter kommer att fungera som ett design- och kommunikationsbyråteam och stötta företaget/organisationen i att ta fram gränsöverskridande marknadskommunikation till en ny målgrupp.

Vad får uppdragsgivaren?

Företaget eller organisationen får under perioden januari till mars tillgång till 6–8 veckors arbete från studenter. Arbetet fokuserar på att ta fram ett designkoncept och medieprodukter som syftar till att nå andra målgrupper än uppdragsgivarens nuvarande primära målgrupp(er).

Designkonceptet innefattar målgruppsanalys och ett idéarbete som vilar på research. Mediaproduktionen inkluderar både analys och produktion av innehåll i kombinerade medier, anpassade för minst två av studenterna valda kanaler.

Exempel på möjliga uppdrag kan vara:

  • En marknadskommunikativ kampanj
  • En informationskampanj
  • Utbildningsmaterial i text, bild, video och webb
  • En språkoberoende bruksanvisning med rörlig informationsgrafik

Uppdraget genomförs av studenter som läser sin sjätte och sista termin på kandidatprogrammet Grafisk Design och Kommunikation vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.

Hur går det till?

Kursen pågår under slutet av januari till mars. För att delta som uppdragsgivare behöver företaget eller organisationen skicka in en kortfattad beskrivning av sitt kommunikationsbehov.

Vi lärare går igenom alla anmälningar och bestämmer sedan vilka förslag på uppdrag vi vill presentera för studenterna. Uppdragen som vi väljer ut publiceras på kurswebben under kursens start och efter det anmäler sig studenterna till ett projekt och väljer roller.

Studenterna får sina projekt i slutet av januari. Om ert uppdrag blir valt av en studentgrupp träffas ni på ett första möte under projektets uppstartsfas för att sätta tydliga ramar kring förväntningar och leverans. Det är en stor fördel om ni kan ha ett fysiskt uppstartsmöte där ni träffas i Norrköping eller Linköping, men det går också bra att ha möten via Zoom.

Det färdiga projektet redovisas under slutet av mars med möjlighet till komplettering senast mitten av april.

Vad krävs av uppdragsgivaren?

Ni behöver tillhandahålla en tydlig beskrivning av ert marknadskommunikativa behov och utse en kontaktperson som ger studentgruppen tillräckligt med information i projektets uppstartsfas för att arbetet till stor del skall kunna bedrivas självständigt av studenterna under huvuddelen av projektet.

Under uppstartsmötet med studenterna ska ni presentera er varumärkesidentitet och ge projektgruppen en uppdragsbeskrivning (brief) som beskriver vad ni tillhandahåller, er nuvarande målgrupp, er målmarknad, position på marknaden samt den tilltänkta målgrupp som ni vill rikta er mot. Under projektets uppstartsfas sätter ni och studenterna upp tydliga ramar kring förväntningar på varandra och uppdraget.

Utifrån detta gör studenterna research och analys av värderingar, kulturkommunikation, mediavanor och liknande, innan de producerar en integrerad marknadsföringskampanj i minst två olika kanaler. I slutet av kursen levererar studenterna en kundrapport med strategier för att nå den nya målgruppen baserat på research och vetenskaplig litteratur. De levererar även minst tre olika artefakter (som exempelvis mallar för trycksaker eller digitala plattformar) för användning i minst två olika kanaler.

Kontaktpersonen ska vara beredd på att kunna nås på telefon och svara på mejl. Under projektet hålls sedan löpande kontakt och möten för avstämning av arbetet tillsammans med studenterna. Om uppdragsgivarens verksamhet finns på annan ort än Norrköping eller Linköping och studenterna förväntas göra besök är det uppdragsgivaren som bekostar de resorna.

 

 

Beskrivning

Kursen ingår i kandidatprogrammet Grafisk Design & Kommunikation.

Uppdragets längd: 8 v

Antal studenter: 4-6

Nivå: Kandidat

Kurskod: TNGD48

Anmäl uppdrag senast: 19 dec 2025

Kursen innehåller det avslutande designprojektet på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation, där studenterna förväntas göra motiverade designbeslut baserade på...

Anmäl uppdrag!

Fyller automatiskt i kursens id

I och med dataskyddsförordningen GDPR vill vi informera om att personuppgifterna som matas in i formuläret kommer att hanteras på ett säkert sätt och inte säljas till tredje part. Vi sparar uppgifter så länge vi behöver för att kunna fullgöra våra förpliktelser mot dig samt för uppföljning och statistik.