
Marknadskommunikativt designprojekt
I den här kursen tränas studenter på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation att arbeta som ett kommunikationsbyråteam, med uppdraget att ta fram marknadskommunikativa lösningar till ett företag eller en organisation.
Vad får uppdragsgivaren?
Ni som företag/organisation får under en period av ungefär 8 veckor hjälp att möta ett marknadskommunikativt behov och uppnå nya mål i er verksamhet eller i delar av verksamheten. Ni kommer att få hjälp av en grupp på 4-5 studenter som kommer att fungera som ett kommunikationsbyråteam med roller som till exempel projektledare, art director, grafisk formgivare och copywriter.
Exempel på marknadskommunikativa lösningar som studenterna kan föreslå kan vara:
- Framtagande av övergripande kommunikationsstrategi
- Framtagande av visuell identitet och tonalitet.
- Framtagning av aktivitetsplan
- Framtagning av mässkoncept
- Framtagning av tryckt kommunikationsmaterial
- Framtagning av kommunikationsstrategi för sociala medier
- Framtagning av idé och designkoncept av webbplats
Kursen ges för studenter som läser tredje terminen på kandidatutbildningen Grafisk design och kommunikation vid LiU, Campus Norrköping. Vid projektets slut levererar studenterna minst tre konkreta artefakter, som exempelvis mallar för trycksaker eller digitala plattformar samt en skriftlig rapport. Rapporten innehåller bland annat målgruppsanalys, designrekommendationer, kanalval och förslag på hur ert företag eller organisation kan arbeta vidare med studenternas koncept.
Hur går det till?
Kursen pågår under tiden november till december. För att delta som uppdragsgivare behöver företaget eller organisationen skicka in en kortfattad beskrivning av sitt kommunikationsbehov.
Vi lärare går igenom alla intresseanmälningar och bestämmer sedan vilka förslag på uppdrag vi vill presentera för studenterna. Uppdragen som vi väljer ut publiceras på kurswebben under kursens start och efter det anmäler sig studenterna till ett projekt och väljer roller.
Studenterna får sina projekt i början av november. Om ert uppdrag blir valt av en studentgrupp träffas ni på ett första möte under projektets uppstartsfas för att sätta tydliga ramar kring förväntningar och leverans. Det är en stor fördel om ni kan ha ett fysiskt uppstartsmöte där ni träffas i Norrköping eller Linköping, men det går också bra att ha möten via Zoom.
Det färdiga projektet redovisas under slutet av december med möjlighet till komplettering senast i mitten av januari.
Vad krävs av uppdragsgivaren?
Ni behöver tillhandahålla en tydlig beskrivning av ert marknadskommuikativa behov och utse en kontaktperson som ger studentgruppen tillräckligt med information i projektets uppstartsfas för att arbetet till stor del skall kunna bedrivas självständigt av studenterna under huvuddelen av projektet. Det innebär vidare att kontaktpersonen tillsammans med studentgruppen upprättar en uppdragsbrief, en beställning där uppdragets mål, omfattning, avgränsningar och tidsplan klargörs.
Kontaktpersonen ska vara beredd på att kunna nås på telefon och svara på mejl. Under projektets hålls sedan löpande kontakt och möten för avstämning av arbetet tillsammans med studenterna. Om uppdragsgivarens verksamhet finns på annan ort än Norrköping eller Linköping och studenterna förväntas göra besök är det uppdragsgivaren som bekostar de resorna.
Om uppdragsgivaren önskar hjälp med vidare arbete efter det att projektet avrapporterats och examinerats vid universitetet kan arbetet fortsätta utanför kursverksamheten om avtal skrivs med studenterna om detta.
Beskrivning
Kursen ingår i kandidatprogrammet Grafisk Design & Kommunikation.
Uppdragets längd: ca 8 veckor v
Antal studenter: 4-5 studenter
Nivå: Termin 3 på en kandidatutbildning
Kurskod: TNGD45
I den här kursen tränas studenter på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation att arbeta som ett kommunikationsbyråteam, med uppdraget...