Marknadskommunikativt designprojekt

En grupp av 4-5 studenter kommer att fungera som ett reklambyråteam och hjälpa företaget/organisationen med att ta fram tryckt och digital marknadskommunikation om er verksamhet eller en del av verksamheten.

Vad får uppdragsgivaren?

Företaget/organisationen får under en period av c:a 2 månader under höstterminen en grupp av 4-5 studenter som kommer att fungera som ett reklambyråteam och hjälper företaget med att ta fram marknadskommunikation om er verksamhet eller en del av verksamheten. Exempel på uppdrag kan vara:

  • Framtagande av grafisk identitet i form av logotyp och grafisk manual.
  • Formgivning av broschyrer, foldrar, flyers, roll-ups, m.m. från idé till tryckfärdigt original
  • Framtagning av idé och designkoncept av webbplats

Kursen ges för studenter som läser tredje terminen på kandidatutbildningen Grafisk Design och Kommunikation vid LiU, Campus Norrköping.

Hur går det till?

Kursen pågår under tiden november-december. Studenterna får sina projekt i slutet av oktober och kontaktar därefter ditt företag för ett första möte. Det färdiga projektet redovisas under slutet av december månad. Notera att eventuella resor till möten med uppdragsgivaren bekostas av denne.

Vad krävs av uppdragsgivaren?

Företaget ska utse en kontaktperson. Denna förväntas ge studentgruppen tillräckligt med information i projektets uppstartsfas för att arbetet till stor del skall kunna bedrivas fristående under huvuddelen av projektet. Det innebär vidare att kontaktpersonen tillsammans med studentgruppen upprättar en ”beställning” där uppdragets omfattning, avgränsningar och tidsplan klargörs.

Denna beställning måste av kurstekniska skäl låsas allra senast tio dagar efter kursstarten. Efter att beställningen låsts och fram till kursens slut måste kontaktpersonen vara beredd på att kunna nås på telefon och svara på mejl inom 24 timmar men begränsat till en gång per vecka. Efter varje kontakt (mail, skype, telefon, etc.) kommer studenterna att skriva en kontaktrapport om hur de uppfattat olika beslut. Det är en stor fördel om ni kan ha ett fysiskt uppstartsmöte där ni träffas i Norrköping eller Linköping, men det kan också gå bra att ha möten via Skype. Under projektet hålls sedan löpande kontakt/möten för avstämning av arbetet.

Kostnadsersättning för resor, t.ex. till möten på annan ort än Norrköping/Linköping och nödvändiga utlägg som initieras av uppdragsgivaren betalas av denne.

Vissa uppdragsgivare vill ge gruppen ett arvode sedan de fått resultatet i sin hand. Eventuella beslut härvidlag är helt uppdragsgivarens ensak. Dessa eventuella ersättningar görs upp och regleras med respektive studenter och är inget som Linköpings universitet som organisation medverkar i.

Om uppdragsgivaren önskar hjälp med vidare arbete efter det att projektet avrapporterats och examinerats vid universitetet kan arbetet fortsätta utanför kursverksamheten om avtal skrivs med studenterna om detta.

För både uppdragsgivaren, studenterna och institutionen kan det finnas ett marknadskommunikativt värde att på institutionens eller uppdragsgivarens hemsida på Internet publicera en kort beskrivning av projektet. En sådan beskrivning kan publiceras först när uppdragsgivaren och studenterna är överens om dess lydelse.

Beskrivning

Kursen ingår i kandidatprogrammet Grafisk Design & Kommunikation. Läs mer på http://www.gdk.nu

Uppdragets längd: 6-8 veckor v
Antal studenter: 4-5 studenter
Kandidat/master: Termin 3 på en kandidatutbildning
Kurskod: TNGD45
Anmäl uppdrag senast: 21 Okt

Anmäl uppdrag!

Fyller automatiskt i kursens id

I och med dataskyddsförordningen GDPR vill vi informera om att personuppgifterna som matas in i formuläret kommer att hanteras på ett säkert sätt och inte säljas till tredje part. Vi sparar uppgifter så länge vi behöver för att kunna fullgöra våra förpliktelser mot dig samt för uppföljning och statistik.